1. Každý deň sa stretávame so situáciami, keď uvažujeme nad pravidlami spoločenskej prednosti. Tú majú starší pred mladšími, nadriadení pred podriadenými, ženy pred mužmi atď. Kto však má prednosť pri vstupovaní do reštaurácie?

a) muž vchádza prvý, žena za ním

b) muž otvorí žene dvere a nechá ju vojsť

c) žena otvorí dvere a nechá vojsť muža prvého

 

2. Ak sa v spoločnosti stretnete s niekým, kto je v pomyselnom hierarchickom vzorci na rovnakej úrovni ako vy, uplatňuje sa základné pravidlo slušnosti, takže:

a) pozdravíte prvý

b) počkáte na pozdrav

c) odídete z miestnosti

 

3. Samotný pozdrav vás zaraďuje do určitej skupiny ľudí. Je to akýsi obrad a zároveň samozrejmosť. Rôzne národy majú rozličné typy pozdravov. Najčastejším je podanie ruky. Zovretie ruky by pri ňom malo byť:

a) krátke a pevné, nie však prisilné

b) dlhé a čo najsilnejšie

c) krátke a slabé

 

4. Často sa stáva, že na ulici stretávame ľudí v sprievode niekoho iného. Ako sa zachováte v prípade, že zbadáte kamaráta s jeho mamou?

a) pozdravíte najprv kamaráta, potom jeho mamu

b) prvú pozdravíte kamarátovu mamu, až potom jeho

c) pozdravíte iba kamaráta, mamu neoslovujete vôbec

 

5. Počas dňa chodíme do školy, práce, navštevujeme predajne, firmy. Aké pravidlo uplatňujeme v prípade, že pri našom príchode niekto z budovy vychádza?

a) vychádzajúci má vždy prednosť pred vchádzajúcim

b) vychádzajúci má prednosť len vtedy, ak je to žena, prípadne staršia osoba

c) prednosť má ten, kto vchádza

 

6. Známe „ruky bozkávam“ v spoločnosti už takmer nepočuť. Kedysi však bolo bozkanie ruky žene tradičným pozdravom. Muž sa pri ňom skloní, jemne nadvihne ruku dámy a:

a) šťavnato jej pobozká chrbát dlane

b) bozk len naznačí, pery sa však pokožky nedotknú

c) otočí dáme ruku a pobozká dlaň

 

7. Tykanie navrhuje žena mužovi, nadriadený podriadenému, starší mladšiemu. Sú však ľudia, s ktorými si potykať nechceme, či už pre veľkú úctu, ktorú k nim prechovávame, alebo z iných dôvodov. Ako sa zachovať v situácii, keď nám tykanie nie je po vôli?

a) tykanie možno zdvorilo odmietnuť

b) tykanie sa nikdy neodmieta

c) tykanie prijmeme, no pokračujeme vo vykaní

 

8. Neoddeliteľnou súčasťou pánskeho odevu bol kedysi klobúk. Ak ho nosíte aj dnes, mali by ste vedieť, aké sú pravidlá pri zdravení skladaním klobúka. Zdravte zo vzdialenosti niekoľkých krokov, a to:

a) vždy pravou rukou

b) pravou rukou; v prípade, že vediete dámu, zložíte si klobúk ľavou rukou

c) vždy ľavou rukou

 

9. Proxemika je vedná disciplína, ktorá sa zaoberá priestorovou vzdialenosťou počas komunikácie. Vo všeobecnosti platí, že k ľuďom, s ktorými nie ste vo veľmi blízkom kontakte, by ste nemali pristupovať na menej ako:

a) dva metre (spoločenská zóna)

b) 45 cm (intímna zóna)

c) 45 – 120 cm (osobná zóna)

 

10. Žena kráča vždy po mužovej pravici. Tento zvyk má pôvod v histórii, niekedy bolo totiž nutné ochrániť dámu kordom a muži väčšinou tasili pravačkou. Po ľavej strane kráčajú dámy, len ak sprevádzajú:

a) lekárov, aby mohli urýchlene podať prvú pomoc

b) právnikov, aby mali ruku voľnú na podpisovanie

c) vojakov, aby mohli pravačkou salutovať

 

11. Väčšina z nás sa denne prepravuje autom alebo hromadnou dopravou. Vo väčších mestách nie je zvykom pri nastupovaní do dopravných prostriedkov zdraviť. Ako je to však pri vstupovaní do vlakového kupé?

a) ak je voľné miesto, bez pozdravu si sadnete

b) pozdravíte, a ak je voľné, sadnete si bez opýtania

c) pozdravíte a spýtate sa, či je miesto na sedenie voľné

 

12. Pán, pani, slečna... Oslovenia osôb, ktoré nám nie sú veľmi blízke, sú rôzne. Ako sa však zachovať v prípade, že máte akademický titul a dočkáte sa „len“ oslovenia pán/pani?

a) treba na to upozorniť

b) nikdy na to neupozorňujte

c) upozornite na to iba pred väčšou skupinou ľudí

 

13. Praktickou pomôckou pri nadväzovaní kontaktov sú vizitky. Ak vám niekto dá vizitku, mali by ste mu na revanš dať svoju. Pri preberaní vizitky je slušné:

a) venovať jej aspoň krátky pohľad

b) dôkladne si prečítať všetky údaje na vizitke

c) bez prezerania ju založiť

 

14. Posielanie listov súkromným osobám sa riadi inými pravidlami ako posielanie firemnej pošty. Dôležité je zvážiť, v akom poradí napíšete meno adresáta a názov firmy. Ak je prvý adresát:

a) poštu môže otvoriť ktokoľvek z firmy

b) poštu môže otvoriť len adresát

c) poštu nesmie otvoriť adresát

 

15. Pozvánky na rôzne udalosti obsahujú skratky, ktoré pomôžu adresátovi orientovať sa. Jednou z najčastejšie používaných skratiek je R. S. V. P. (z francúzskeho répondez s´il vous plait). Znamená:

a) prosím, odpovedzte

b) do skorého videnia

c) novoročné blahoželanie

 

16. Denne s niekým telefonujeme. V čase mobilov sa už nemusíme nutne predstavovať pri každom telefonáte rodičom, partnerom či kamarátom. Ak však voláme neznámemu človeku:

a) povieme len svoje meno, názov firmy na vyžiadanie

b) zreteľne sa predstavíme celým menom a názvom firmy

c) oznámime len názov firmy, ktorú zastupujeme

 

17. Čoraz častejšie v komunikácii využívame elektronickú poštu, tzv. e-maily. Značne urýchlili možnosť kontaktovania ľudí bez toho, aby sme ich vyrušili v reálnom čase. Etiketa e-mailu je súčasťou tzv.:

a) nettikety

b) webetikety

c) netikety

 

18. Ak odchádzate z práce na dlhšiu služobnú cestu, prípadne na dovolenku, je užitočné nastaviť si automatickú odpoveď, ktorá príde adresátovi po tom, ako sa snaží vás kontaktovať. Je totiž neslušné neodpovedať na mail do:

a) 24 hodín

b) 48 hodín

c) 72 hodín

 

19. Najčastejšou spoločenskou udalosťou nielen v diplomatických kruhoch je recepcia. Po jej začiatku nasledujú prejavy, prípitky a slávnostné ukončenie. Populárna obdoba recepcie s menším spoločenským významom a voľnou zábavou je:

a) piknik

b) raut

c) čaj o piatej

 

20. Hovorí sa, že šaty robia človeka. Zvoliť vhodné oblečenie na rôzne príležitosti býva niekedy tvrdým orieškom. Čo by ste si určite nemali obliecť na pracovný pohovor?

a) kostým

b) sako

c) rifle

 


SPRÁVNE ODPOVEDE:

1a, 2a, 3a, 4b, 5a, 6b, 7a, 8b, 9b, 10c, 11c, 12b, 13a, 14b, 15a, 16b, 17c, 18b, 19b, 20c