Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Vraj ôsmy div sveta? Na Filipínach žili lovci lebiek!

22.05.2012 (21/2012) Krásna hornatá krajina. Dych vyrážajúce terasy ryžových polí považované za ôsmy div sveta. Krajina šamanov, lovcov lebiek, dobrého a zdravého jedla.
14 fotografií v galérii
Kde je terén trochu prístupnejší, tam vyrastajú domy.
Autor fotografie: Viera Václavková, Život

Nelma, predstavila sa stručne turistická sprievodkyňa, keď nastúpila do autobusu a dala pokyn vodičovi na spoznávanie najväčšieho filipínskeho ostrova Luzon (celkovo ich je 7 107). Nachádza sa na ňom aj hlavné mesto Manila.

Liečiteľov spochybňuje

Smerujeme na sever krajiny, kde žijú potomkovia staviteľov skvelých terasových ryžových políčok a lovcov lebiek. Políčka na príkrych svahoch už čosi prežili. Veď podľa „rodných listov“ majú vyše 2 000 rokov. Sme na ne zvedaví. No najskôr musíme vydržať vyše tristo kilometrov jazdy. Nie po diaľnici. Hneď prvou prekážkou je ryža. Presnejšie, ľudia, ktorí ju sušia na ceste. Niekde je zábrana, aby si to auto či sajdkára nenasmerovali priamo na ňu, inde chýba. A tak priamo po ryži, produkciou ktorej si Filipíny držia ôsme miesto na svete, obchádzame ďalšie stojace autá a nikoho to nevzrušuje. Len nás. Už chápem, prečo je na baleniach ryže upozornenie, že ju treba pred varením umyť... Zbadáme ryžové políčka a ľudí.

Zastaneme. Nelma sa vyberie za roľníkmi. Vyzuje si sandále, zoberie sadenice a „maká“. Vydržala by takto robiť celý deň asi za 2 € ako oni? Pokrúti hlavou. (V reštaurácii som za tú cenu dostala veľkú porciu ryže, kuracie soté a pollitrovú fľašku vody.)

Nelma by sa uživila aj pri sadení ryže. 14 fotografií v galérii Nelma by sa uživila aj pri sadení ryže. Autor fotografie: Viera Václavková, Život

Nelma by sa uživila aj pri sadení ryže.

V autobuse máme čas rozprávať sa o všeličom. Spomeniem si na slávnych fi lipínskych liečiteľov, ktorí vraj dokázali operovať mozog bez trepanácie lebky, a nadhodím tému. Nelma pokrúti hlavou. „Neverím. Takým naozaj neverím,“ zdôrazní. „Napokon sa ukázalo, že to boli veľmi šikovné triky. Ako keď máte prázdnu dlaň a odrazu v nej holubicu. Máme dobrých liečiteľov. Pomocou energie, byliniek, sviečok, prikladania bánk dokážu človeku pomôcť. Ostatné je pochybné šarlatánstvo. No na niektorých menších ostrovoch ešte stále pôsobia aj títo liečitelia,“ dodá.

Lekári ako ošetrovatelia

Zdoláme asi tristo kilometrov ciest prvej triedy a dostaneme sa do mestečka Bagang. A za ním sa nachádza oblasť, kde žil kmeň Ifugao. Stúpame ešte vyššie po ceste plnej zákrut, pre niekoho zvládnuteľnú len s pilulkou proti nevoľnosti. Vyšplhať sa musíme až do nadmorskej výšky 1 500 m. Krajina sa mení na horskú, zo vzdialených dažďových pralesov stúpa opar. Domčeky dedinčanov sú prilepené pri ceste. Kývajú nám, keď zastaneme, aby sme sa vydýchali a nafotili si prírodu.

Typický drevený domček stojí asi 500 eur. 14 fotografií v galérii Typický drevený domček stojí asi 500 eur. Autor fotografie: Viera Václavková, Život

Typický drevený domček stojí asi 500 eur.

Konečne Banaue rozťahané niekoľko kilometrov a náš hotel. Hmla, sychravo, no spievajú vtáky a cvrlikajú cikády. Citeľne je tu chladnejšie, ako bolo dolu okolí Manily. Rozmýšľam, ako využiť večer. Objednám si masáž. Za 9 eur som o hodinu ako znovuzrodená. Pre masérku je to fakt dobrý biznis. Veď napríklad učiteľ na vidieku zarobí za mesiac 120 eur a baník za deň 8 eur. Lekár v štátnej nemocnici dostane za mesiac práce 600 eur, v súkromnej nemocnici 2 000 eur. A keď má zahraničných pacientov, tak aj viac. Mnohí odchádzajú pracovať do Singapuru či Hongkongu ako ošetrovatelia a zarobia si podstatne viac. Každý, kto môže, využije možnosť pracovať v cudzine. Veľa Filipíncov nájdete v Emirátoch. Cieľom je zarobiť a kúpiť si napríklad sajdkáru, ktorá stojí 3- až 4-tisíc eur. Na nej môžu doma roky podnikať a živiť rodinu.

Pozor na kobru

Na druhý deň ráno nasadáme do tereniakov. Sú to v podstate prerobené americké džípy, ktoré tu zostali kedysi dávno po Američanoch. Štartujeme do fi lipínskych Kordiller k atraktívnym terasovým políčkam, ktoré sú na zozname UNESCO. Zvedavá som aj na to, ktoré je zobrazené na stopesosovej bankovke.

Kostra kobry ochraňuje pred duchmi. 14 fotografií v galérii Kostra kobry ochraňuje pred duchmi. Autor fotografie: Viera Václavková, Život

Kostra kobry ochraňuje pred duchmi.

Cesta do dedinky Hapauo je miestami ako tankodróm, plná výmoľov, bez zvodidiel, pod ňou sú hlboké zrázy. Šťastie, že auto nemá úplne ojazdené pneumatiky. Len čo pokoríme nejaké výškové metre, už sa nám ponúkajú priam pohľadnicové obrazy. V strmých, niekedy aj sedemdesiatstupňových svahoch sú terasy obkolesené kameňmi tak, aby sa po nich dalo zostúpiť od cesty až dolu. Na niektorých sú sadenice ešte len pripravené, iné sa už zelenajú. Odkiaľsi pri nás pribrzdia deti na drevených kolobežkách. Neuveriteľné, aj koleso je z dreva, len potiahnuté gumou.

Dedinka Hapao. Nelma navrhuje vychádzku. To znamená zostúpiť z cesty až do údolia a potom späť. Nie je problém. Ten vznikol, keď upozornila na jedovaté kobry. A pavúky. Najbežnejšie sa vyskytuje druh, po uštipnutí ktorého je človek tri hodiny paralyzovaný. A po kontakte s ďalším začne poštípané miesto odumierať a musí zasiahnuť chirurg. Po pár krokoch na to každý zabudne a nadchýna sa prírodou. A neskôr aj lebkami. Za zločin tu trestali odseknutím hlavy. Napichli ju na kôl, dali vysušiť a potom očistenú upevnili na dom ako výstrahu. Od roku 1963 je tento spôsob pomsty zakázaný. Už len v malom skanzene si obzeráme domce „ozdobené“ lebkami ľudí aj zvierat.

Z hmlového lesa zostupujeme nižšie. A zastaneme na ceste s výhľadom na tie stopesosové terasy. Nádhera!

Vajcia sú afrodiziakum

Na Filipínach nezostane hladný naozaj nikto. Keďže je to prevažne katolícka krajina, v reštauráciách je okrem bohatej ponuky rýb, plodov mora, hovädziny aj bravčové mäso. Dokonca v jednej časti Manily denne pečú prasiatka. A nechýba veľa čerstvej zeleniny. Súkromní predavači však ponúkajú aj iné lahôdky. Najmä večer. Lebo kačacie vajcia, na ktorých už kačka sedela sedemnásť dní, sú po uvarení aj afrodiziakom. Nie, tie som naozaj neochutnala. Hoci Nelma s pôžitkom vycucala šťavu a zahryzla sa do obsahu. Tridsaťdňové naložené v soli a prikryté hlinou mi však chutili.

Sedemnásťdňové vajce so zárodkom kačičky. 14 fotografií v galérii Sedemnásťdňové vajce so zárodkom kačičky. Autor fotografie: Viera Václavková, Život

Sedemnásťdňové vajce so zárodkom kačičky.

Manilu obmýva more, tak sme využili jeho dobroty. Vedúca reštaurácie bola k nám suchozemcom veľmi ústretová. Na trhu sme si nakúpili kraby, ryby, kalmáre, ustrice, rôzne mušle, krevety... Pripravili nám ich s riasami aj pikantnými omáčkami. A, samozrejme, s ryžou.

Najstarší kostol

Z terasy nášho hotela je pekný výhľad na Manilu (vyše 1,5 milióna obyv.). Počas druhej svetovej vojny bola takmer zničená a 17 201 vojakov, amerických aj spojeneckých, ktorí tu navždy zostali, má na cintoríne kríže alebo Dávidovu hviezdu. V tesnej blízkosti vyrástli výškové domy pre majetných obyvateľov. Tých pribúda a mesto rozširuje svoje hranice. S predmestiami má l0 – 12 miliónov obyvateľov. Len staré mesto – Intramuros – obkolesené hradbami zo 16. storočia musí mať pôvodné „rozmery“. Do hradieb, na ktorých vysedávajú zamilované páriky, sa už nové domy nezmestia. A starú pevnosť Fort Santiago či najstarší kostolík v krajine sv. Augustína (1571), ktorý je na zozname UNESCO, fotia turisti. Trochu úľavy z horúčavy poskytne veľký Rizal Park s košatými stromami a fontánami.

Najstarší kostol v krajine je Kostol sv. Augustína. 14 fotografií v galérii Najstarší kostol v krajine je Kostol sv. Augustína. Autor fotografie: Viera Václavková, Život

Najstarší kostol v krajine je Kostol sv. Augustína.

Filipínska ekonomika posilňuje z cukrovej trstiny, palmového oleja, kokosu, ryže. Bohatstvo má v zásobách zlata, chrómu a niklu. No aj turistika prináša peniaze, veď táto ostrovná krajina je v ostatnom čase veľmi vyhľadávaná. No už nie pre „zázračné“ ruky liečiteľov.