Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info

Predražená panvica? Na čo dať pozor pri kúpe tovaru od dílerov

25.03.2012 (13/2012) „Na rovnakom mieste a v rovnakom čase nám predali rovnaké panvice len s rozdielnou cenou,“ hovorí Tomáš Hyksa z Nitry. „O tovar už nemám záujem, vyrubili mi pokutu.“
Predražená panvica? Na čo dať pozor pri kúpe tovaru od dílerov
2 fotografie v galérii
Nechápem, ako som im mohol takto naletieť, keď vedeli tú istú vec predať o viac než...
Autor fotografie: Henrieta Ďurovová, Život

„O tovar už nemám záujem, vyrubili mi pokutu.“

Niekto hľadá potešenie v nových autách, iný zase v kuchyni. K fanúšikom varenia patrí aj Tomáš Hyksa z Nitry, a tak keď ho nedávno oslovila priateľka s ponukou, aby s ňou i jej manželom išiel na predvádzaciu akciu spoločnosti Zepter, dlho nepremýšľal. „Ešte aj moja mama na riadoch tejto značky varieva, takže som nezaváhal ani minútu, doteraz som mal s riadom i jeho predajom samé dobré skúsenosti,“ prezradil pohnútky, prečo sa rozhodol pre spomínanú značku a spoločnosť. „Až doteraz. Zistil som totiž, že nám v rovnakom čase a na rovnakom mieste predali panvicu, pričom rozdiel v cene bol až 180 eur! Šok však prišiel až potom, čo som sa rozhodol od kúpnej zmluvy riadne odstúpiť, ako to umožňuje Občiansky zákonník. Dozvedel som sa však, že ten v tejto firme platí hádam vo všetkom okrem jednej maličkosti: ak si tovar kúpim priamo v ich pobočke. Panvicu som neprevzal, píšem si s nimi a najnovšie sa mi vyhrážajú pokutou. Mám sa s nimi súdiť?!“ položí si zúfalú rečníčku otázku.

Pozvaní na „predvádzačku“

Keď bola pani Martina so svojou mamičkou nedávno na nákupoch, oslovila ich anketárka s otázkami o zdravej výžive. „Do ankety sme sa zapojili cez víkend pred istým nákupným centrom, dokonca sme na seba dali telefónne číslo. Na začiatku týždňa sa nám nejaká pani ozvala, že sme sa vďaka ankete dostali do žrebovania a vyhrali sme malý darček, nech si ho prídeme vyzdvihnúť. Na Štúrovu ulicu, do pobočky Zepteru. Tam nás usadili, ukázali nám prezentáciu výrobkov a ukážky varenia, dostali sme malé soľničky. Práve tam mi v jednom katalógu padla do oka spomínaná panvica. Tak som sa spýtala, čo by ma vyšla, a dozvedela som sa, že ak ju zoberiem hneď, bude ma stáť 161 eur. Keďže je to dosť vysoká suma, potrebovala som si to premyslieť, hoci mi už do rúk vkladali kúpnu zmluvu. O tri dni sme sa telefonicky dohodli, že teda prídem a kúpim ju. Samozrejme, ponúkli mi možnosť niekoho priviesť, takže som na to nahovorila Tomáša.“

Tomáš Hyksa chce na superpanvicu rýchlo zabudnúť, za tú „jeho“ chceli po zľave až 340 eur! 2 fotografie v galérii Tomáš Hyksa chce na superpanvicu rýchlo zabudnúť, za tú „jeho“ chceli po zľave až 340 eur! Autor fotografie: Henrieta Ďurovová, Život

Tomáš Hyksa chce na superpanvicu rýchlo zabudnúť, za tú „jeho“ chceli po zľave až 340 eur! 

Pani Martina nakoniec na stretnutí „svoju“ panvicu kúpila za spomínanú cenu, Tomáš však už to šťastie nemal. „Predviedli nám riady, každému sa venovali zvlášť, takže až po odchode z pobočky som sa pochválil, že som tú panvicu kúpil aj ja,“ pokračuje Tomáš. „Ešte ma tešilo, že som na ňu dostal zľavu 118 eur! Výsledná cena bola teda 340 eur. Vtedy ma šokovala Martina, keď mi povedala, že ona tú istú panvicu kúpila skoro o dvesto eur lacnejšie. Vyplatila ju v hotovosti, ja som podpísal kúpnu zmluvu, pripomínam, že som ju nekúpil na splátky, ale mal som tú sumu vložiť jednorazovo na ich účet. Už po príchode domov som bol však taký nahnevaný, že o tri dni som firme poslal list, v ktorom som im oznámil, že vzhľadom na uvedené okolnosti odstupujem od zmluvy a panvicu nechcem. Začal sa pračudesný kolotoč, ktorý sa skončil tým, že najnovšie chcú odo mňa za to, že som tovar neprevzal a odmietol, zmluvnú pokutu vo výške 25 percent z ceny tovaru, čo je 179 eur! Že drzosť?!“

Nevypovedateľná zmluva

Spoločnosť, ktorej pán Hyksa zmluvu vypovedal, najskôr reagovala na odstúpenie tak, že mu písomne tvrdila, že kúpil inú panvicu ako pani Martina. „Samozrejme, že je to hlúposť. Keď to pochopili, tak mi začali tvrdiť, že nami uzatvorená kúpna zmluva jednostranné odstúpenie neumožňuje a vraj nie je možné uplatniť žiadny zo zákonných dôvodov na odstúpenie od kúpnej zmluvy. Vraj podľa Občianskeho zákonníka o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji môžem od zmluvy odstúpiť len vtedy, ak si tovar kúpim mimo priestorov obvyklých na podnikanie spoločnosti. Keďže som ju kúpil na pobočke, nemôžem sa zrušenia kúpnej zmluvy domáhať,“ opisuje nám svoje peripetie so zrušením zmluvy. „Ja som ju však nekúpil od predavačky, ale iba cez dílerku. A nie v kamennom obchode, ale počas ´predvádzačky´, kde som panvicu videl v katalógu. Aj tá pobočka nie je obchod, ale ich kancelárie a priestor, kam pozývajú ľudí na stretnutia. Ide teda stále o podomový a zásielkový predaj? Ide, veď v ktorom normálnom obchode si kupujete tovar na zmluvu? V žiadnom.“

Ochrana spotrebiteľa

Podľa právnika je táto kúpna zmluva, ktorú uzatvoril pán Hyksa, zmluvou spotrebiteľskou, pri ktorej platí, že nesmie obsahovať ustanovenia, ktoré spôsobujú značnú nerovnováhu v právach a povinnostiach zmluvných strán v neprospech spotrebiteľa. Za neprimeranú podmienku sa považuje aj ustanovenie, ktoré spotrebiteľovi neumožňuje odstúpiť od zmluvy bez zmluvného alebo zákonného dôvodu a požaduje od spotrebiteľa, ktorý neplnil svoj záväzok, aby zaplatil neprimerane vysokú sumu ako sankciu spojenú s nesplnením jeho záväzku. Pri pochybnostiach o obsahu spotrebiteľskej zmluvy platí výklad, ktorý je pre spotrebiteľa priaznivejší. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa pri domovom a zásielkovom predaji zasa platí, že spotrebiteľ môže od zmluvy odstúpiť do siedmich pracovných dní od prevzatia tovaru alebo podpísania zmluvy o poskytnutí služby.

Pán Hyksa však žiadny tovar neprevzal a vypovedal tiež jeho zadováženie a dodanie. „Ako som však zistil, spoločnosť sa všade odvoláva na zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji, no v zmluve uviedli ´zázračnú´ formulku, že tento zákon neplatí pri kúpe tovaru na ich pobočke. Ale, opakujem, tam som si nič nekúpil, len som podpísal kúpnu zmluvu, od ktorej som v zákonnej lehote odstúpil.“

Pozor na to, čo podpíšete

Oslovili sme aj spoločnosť Zepter, kde nás najprv odkázali na ústredie v Prahe. Tamojšia marketingová manažérka Jana Rechlíková nás však len informovala, že nám k tejto veci nemôže dať žiadne stanovisko, pretože celú záležitosť musí prešetriť zákaznícke centrum. Pripomíname, že pán Hyksa sa rozhodol od zmluvy odstúpiť už v októbri minulého roka! Ak by sa so spoločnosťou nedohodol, musel by sa obrátiť na súd. „Nie je to normálne, ani slušné. Objedával som si tovar cez internet, nikdy som sa nestretol s tým, že by som ho nemohol vrátiť v prípade, že som bol nespokojný. V kamennom obchode vám tiež už dnes každý slušný obchodník tovar vymení, ba dokonca vráti peniaze! Poviem vám, toto bola skutočne nepríjemná skúsenosť a nemám chuť si ju zopakovať,“ konštatuje Tomáš Hyksa.

Napokon za spoločnosť Zepter zareagovala aj slovenská marketingová manažérka Viera Kavická: „Pán Hyksa uzatvoril kúpnu zmluvu na prevádzke spoločnosti Zepter, takže na túto kúpnu zmluvu sa nevzťahuje možnosť jej zrušenia podľa zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji. Takéto bolo aj stanovisko, ktoré pán Hyksa dostal od pracovníčky zákazníckeho centra listom zo dňa 9. 2. 2012. Po dôslednom prešetrení celej situácie sme však zistili pochybenie reprezentantky, ktorá predala tovar svojej zákazníčke za nesprávnu cenu. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli akceptovať žiadosť pána Hyksu a zrušiť mu hore uvedenú kúpnu zmluvu bez storno poplatku.“ 

© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×